Reclamestudio Go

Nieuwe huisstijl nodig? Hier moet je rekening mee houden

×
Ga terug naar het overzicht

Alles om ons heen verandert, net zoals jij. Ook organisaties veranderen – dat is heel normaal en gezond. Hun dienstenpakket of afzetmarkt verandert bijvoorbeeld, of ze groeien uit hun jasje. En dan is een nieuw jasje meer dan welkom: een blinkende nieuwe huisstijl. Daarvoor ben je al op de juiste site; Reclamestudio GO maakt jouw visuele imago zo fris als het Siberische voorjaar.

Laten we maar meteen een groot misverstand uit de wereld helpen: een huisstijl is niet zomaar een leuk logo en een hip lettertype. Nee, het is een belangrijk deel van jouw zakelijke identiteit! Zoals anderen je herkennen aan onder meer je gezicht, lichaamsbouw, kledingstijl, stem en manier van lopen, herkennen jouw klanten en leveranciers je aan je huisstijl. De ingrediënten daarvan: naam, logo, kleur, typografie en vormen die je merk kenmerken. Een herkenbare en authentieke huisstijl is de beste manier om op te blijven vallen in het woud van concurrenten. Het belang daarvan kun je maar beter niet onderschatten.

Gebruik je huisstijl

Heb je eenmaal een huisstijl die je past als een Italiaans maatpak? Dan ben je al een heel eind op de goede weg. Blijf ‘m vooral ook consequent gebruiken. Tik bijvoorbeeld niet even snel een mailtje in Arial als Calibri het lettertype du maison is. En laat ook de hobbyist van de sponsorcommissie van de hockeyclub niet rommelen met de kleuren van je logo, om te zorgen dat je beeldmerk goed matcht met de shirtkleuren van het team van je dochter. Stel je voor dat de M van McDonald’s ineens blauw zou kleuren, of dat de krul van de Nike-swoosh ineens rechtsonder zou zitten. Gebruik je huisstijl zoals je vormgever dat bedoeld heeft. Geen concessies, want je lijdt onherroepelijk gezichtsverlies. Vrienden maken doe je maar op Facebook.

Gratis tip: stel een huisstijlhandboek op – of laat het door ons doen. Daarin definieer je de regels over huisstijlgebruik, geef je voorbeelden en verwerk je sjablonen. Wel zo duidelijk!

Overweeg je een nieuwe huisstijl?

Zoals de kozijnen van je huis regelmatig onderhoud nodig hebben, is het ook goed om je huisstijl op zijn tijd van een nieuwe lik verf te voorzien. Dat kan subtiel, met een fijn kwastje, of rigoureus, met de roller. Wat voor jouw organisatie de juiste manier is, hangt af van je voorkeur, de mate waarin je huisstijl nog uitdraagt wat je wilt uitdragen en wat je wilt bereiken. Reclamestudio GO adviseert je eerlijk: een goede huisstijl die nog een tijd mee kan, hoeft van ons echt de werkplaats van onze vormgevers niet in. Verandering is voor ons geen doel op zich; het moet je echt iets opleveren.

Het veranderen van je huisstijl lijkt misschien eng. Schrik niet: talloze bedrijven gingen je voor. De garage op de hoek maar ook de grotere jongens als Coca Cola, Apple, Google, Adidas, Shell, enzovoorts. En het geruststellende nieuws is dat zij er allemaal nog zijn.

Veranderen van huisstijl

Ben je – of zijn we – tot de conclusie gekomen dat jouw huisstijl een metamorfose nodig heeft? Dan zit je bij ons goed. Reclamestudio GO heeft in de laatste decennia meer huisstijlen veranderd dan we als portfolio-onderdeel op deze website kunnen laten zien zonder te hoeven upgraden naar een duurder hostingpakket. En ook voor jou gaan we graag aan de slag, als je tenminste een beetje aardig en gezellig bent.

Tenzij je van beroep professioneel vormgever bent, raden we je sterk af om zelf met je huisstijlverandering aan de slag te gaan. Beter besteed je het ook niet uit aan je neefje of buurjongen die best handig is met Photoshop, Illustrator of Paint. De perfecte huisstijl ontwikkelen is namelijk vakwerk en het succes ervan zit ‘m in de details. Met je nieuwe huisstijl moet je weer jaren vooruit kunnen. Dus moet-ie honderd procent naar jouw wens zijn, anders ga je je er gegarandeerd aan ergeren en ligt de verleiding om ‘m niet meer zo consequent te gebruiken al snel op de loer. En daarmee doe je jezelf en je organisatie ernstig tekort.

De uitvoering

Voordat wij van start gaan met het opfrissen van jouw logo, leren we jou en je organisatie eerst graag even kennen (tenzij we ook je huidige logo gemaakt hebben; dan kennen we elkaar waarschijnlijk al). We komen graag een kop koffie drinken om uit te vogelen wat je precies nodig hebt, wat je wensen zijn en om de sfeer van je bedrijf te proeven.

Daarna maken we vliegensvlug een concept en vervolgens finetunen we dat net zo lang tot je huisstijl zó perfect is, dat je je nieuwe logo direct en trots naar je vrienden, familieleden en vage kennissen appt – en je splinternieuwe beeldmerk direct instelt als nieuwe achtergrond op je telefoon. Maar neem maar van ons aan: dat finetunen is in de praktijk niet zo’n moeilijk proces. In veruit de meeste gevallen is het na één, hooguit twee keer schieten helemaal raak. En kun jij weer jarenlang tegen de klippen op stralen met je nieuwe huisstijl.

Vraag offerte aan Ga terug naar het overzicht

Greep uit onze klanten

Bouwbedrijf van Gerven
helptelkander
Jan van Brabant College
Mill Panel
Onderwijsspiegel
Stichting Ouders en Jeugdzorg
wocom
ZMW