Reclamestudio Go

Een verpakking ontwerpen: De werkwijze

×
Ga terug naar het overzicht

Het gaat om de inhoud, niet om de buitenkant. Die treffende oneliner wordt onder meer in de wereld van het daten gebruikt. ‘Dylano is niet zo knap, maar hij heeft een heel goed karakter’, om maar een voorbeeld te noemen. Natuurlijk is een ijzersterke inhoud van levensbelang. Maar voordat mensen bij de binnenkant komen, ontdekken ze eerst de buitenkant. Dus dan kan die maar beter óók goed zijn, toch? In dit artikel gaan we de werkwijze toelichten hoe we jouw favoriete verpakking ontwerpen.

Abbey Road van The Beatles, Nevermind van Nirvana en The Joshua Tree van U2: het zijn knallers van albums, bomvol hits die bijna iedereen kan meezingen. Vele miljoenen mensen hebben één – of meer – van deze platen in hun collectie. Voor de hits, maar laten we wel wezen: ook de hoezen dragen bij aan het succes, vooral op elpeeformaat. Als je ook maar een beetje met muziek bezig bent, heb je vast geen hulplijn nodig om te zeggen wat er op de covers te zien is. Inderdaad, van links naar rechts: een zebrapad met vier redelijk bekende jonge mannen die oversteken, een spartelende baby die nu overigens nog steeds op dollarjacht is en vier somber kijkende jonge Ieren in een ongedefinieerd maanlandschap. Die iconische covers waren meteen raak. En dan hadden John Lennon, Kurt Cobain en Bono nog geen noot gezongen.

Wat we hiermee willen zeggen? Nou, dat de buitenkant er wel degelijk toe doet! Het ontwerpen van een verpakking is belangrijk. Je koopt een nieuwe auto voor de rijprestaties en de ruimte, maar stiekem (of niet stiekem) ook een beetje voor de looks. De Big Mac is heerlijk en voedzaam, maar mensen zouden deze caloriebom minder vaak bestellen wanneer er een foto van een verschrompeld stukje vlees op de billboards stond. En zo kunnen we nog lang doorgaan. Maar we denken dat je het wel snapt.

Yin en yang

Ons punt is dat een goede vormgeving van enorm belang is. Nu zullen weinig vormgevers het tegendeel beweren, maar het is ook gewoon zo. Natuurlijk is een buitenkant niets waard als de inhoud waardeloos is. André Hazes ziet er volgens sommige vrouwen erg aantrekkelijk uit, maar hij moet niet gaan zingen want dan is de lol er snel af. Mensen prikken er zo doorheen als de inhoud niets toevoegt, dus die moet goed zijn. Het gaat, zoals bij zo veel dingen in het leven, om balans. Inhoud en verpakking moeten elkaar versterken. Als yin en yang, als Suzan en Freek, als Hennes en Mauritz. Het is een uitgekiend samenspel.

Een mooie verpakking ontwerpen kun je zien als de poort tot de inhoud. Tegelijkertijd is het een manier om gezien te worden en de aandacht te grijpen. Wist je dat een mens op een dag wel honderden, soms wel duizenden reclame-uitingen te zien krijgt? Dan valt het nog niet mee om op te vallen tussen die kakafonie van logo’s, designs en oneliners. Een goede vormgeving kan hierin het verschil voor je maken. Dus ook met de verpakking. Je vormgever weet precies met welke ogen de consument naar een verpakking kijkt. En waarnaar de klant als eerste, tweede, derde enzovoorts kijkt. Met die kennis op zak kan een vormgever het verschil maken als zijnde de hoofdpersoon uit het bekendste chanson van De Poema’s. Het verschil tussen kopen en kijken. Of nog niet eens kijken.

Vlieg de Reclamevogel in!

Jouw product verdient het toch om gezien te worden? Tuurlijk, want jouw product maakt de wereld een beetje mooier en jouw wereld al helemaal, zeker als de klant het koopt. Dus, aan de slag met een design dat een magnetische werking op de van nature grijpgrage consument heeft: samen houden we de economie draaiende. Reclamestudio GO zorgt voor een ontwerp dat jouw verhaal én dat van je product vertelt. Wij zullen een verpakking ontwerpen waarin de kernwaarden van jouw bedrijf terugkomen. Zo is de verpakking het perfecte verlengstuk van jouw product.

De route naar succes

Nu even over onze aanvliegroute. Kennen we elkaar nog niet of nog niet zo goed, dan brengen we daar eerst verandering in. Drinken we samen een kop koffie, of wat anders, en kijken we elkaar in de ogen – dat praat wel zo prettig. We willen graag, samen met jou, uitvogelen wat je precies zoekt. Ook zijn we benieuwd naar wát je doet en hoe je dat doet. Waarmee jij je onderscheidt van anderen. We kijken graag achter de schermen en tegen een rondleiding zeggen we nooit nee. Uit persoonlijke belangstelling, maar ook om te zien hoe je organisatie eruitziet, en hoe ons werk daar perfect op kan aansluiten.

Na deze ontmoeting gaan wij – met alle bagage die we hebben verzameld – aan de slag met het ontwerp. Meestal maken we twee of drie voorstellen. In veruit de meeste gevallen zit daar meteen het gouden ei bij. Of is het een kwestie van nog wat bijslijpen hier en een iets andere kleurtint daar. Tot het moment dat we het er over eens zijn: ja, dit is raak. Dit wordt jouw verpakking. Op naar totale wereldheerschappij! Of op z’n minst een plekje in het winkelwagentje van de shoppende klant.

Ga terug naar het overzicht

Greep uit onze klanten

Bouwbedrijf van Gerven
helptelkander
Jan van Brabant College
Mill Panel
Onderwijsspiegel
Stichting Ouders en Jeugdzorg
wocom
ZMW