Reclamestudio Go

Vijf tips voor een onweerstaanbare magazine cover

×
Ga terug naar het overzicht

Hurt van Johnny Cash. Hallelujah van Jeff Buckley. Make Your Feel My Love van Adele. Stuk voor stuk topcovers. Misschien zijn ze nog wel beter dan het origineel, al valt over smaak moeilijk te twisten. Hoe dan ook: het belang van covers moet je niet onderschatten. En dan bedoelen we in dit artikel met name magazine covers, want van muzikale covers door de Reclamevogel wordt de wereld geen betere plek. Hopelijk klinken deze vijf tips om een fantastische cover te maken je wél als muziek in de oren.

1) Kies een goede foto
Volgens een veelgebruikte wiskundige formule is een foto > 1.000 woorden. En dat geldt al helemáál voor een coverfoto. Daarmee maak je een daverende of juist waardeloze eerste indruk; de keuze is aan jou. Je kunt nog zulke spitsvondige, teasende oneliners op de cover plaatsen die je vragen om het magazine uit het schap te pakken en bijkans uit elkaar te trekken, maar zonder aansprekende foto komen die teksten niet zo lekker uit de verf. Sterker nog: zonder goede coverfoto komt je hele magazine niet uit de verf. Kies je coverfoto daarom zorgvuldig uit. Zorg voor een goede bewerking en compositie. Let erop dat de tekst het zicht op de foto niet te veel belemmert. En kies voor een goed contrast tussen beeld en tekst. Dus: kies foto op de cover met zorg. Je zult er geen spijt van krijgen.

2) Plaats teasers
Alle mensen, dus niet alleen schoonmoeders, zijn van nature nieuwsgierige wezens. Dat kan knap lastig of soms zelfs ronduit irritant zijn, maar wanneer je een blad maakt, kun je daar handig gebruik van maken. Hoe? Door een beetje te stoken. Die nieuwsgierigheid aan te wakkeren dus, met uitnodigende teasers. Op internet gebeurt dat aan de lopende band. Voorbeelden? ‘Zo zorg je dat je kerstdiner onvergetelijk wordt’. Of: ‘Vijf tips voor een onweerstaanbare magazine cover’. Gebruik gerust meerdere teasers op je cover, over verschillende onderwerpen. Grote kans dat er voor iedereen wel wat spannends tussen zit waarmee je de aandacht trekt!

3) Varieer met lettertypes
Over (en vooral: met) lettertypes is al heel wat geschreven. Het belang van een goed lettertype kun je maar beter niet onderschatten, want het is een belangrijk middel om je boodschap goed over te brengen. Slechts weinigen zullen zich geïntimideerd voelen door een dwangbevel in Comic Sans. Dit is leuk voor een verjaardagskaart aan je zesjarige neefje of buurmeisje, maar dan houdt het ook wel op. 

Wat ook behoorlijk potsierlijk is: die bordjes met de tekst In dit huis hebben we plezier, maken we fouten, zeggen we sorry, beginnen we opnieuw, vertellen we verhalen, maken we mooie herinneringen, geven we knuffels, vergeven we in vijftien verschillende fonts.Daardoor is het een bonte kermis geworden en zijn slechts weinigen bereid dit zich te laten inspireren door deze mooie, diepe boodschap. Weeg dus niet alleen je coverwoorden op een goudschaaltje, maar denk ook goed na over het lettertype; het draagt bij aan je toneof voice.

4) Maak wat creatiefs van de titel
Daarmee willen we niet zeggen dat de Linda ineens de Gerda moet heten. Van namen moet je afblijven. Behalve als je zo goed kunt voetballen als Depay, dan mag je jezelf best Memphis noemen. Buiten dat is het leuk om iets leuks met de titel te doen. Maak je een kerstmagazine cover? Zorg dan voor een leuk glittereffect in de titel, of vervang het eventuelepuntje op de i door een kerstbal. Wordt het een zomers blad? Kies dan voor verkoelende kleuren zoals blauw. Speel in op de seizoenen en verras de potentiële bladenkoper. 

5) Laat je inspireren
Natuurlijk kún je het wiel proberen opnieuw uit te vinden, maar dat raden we je sterk af. Reken maar dat de kunst van de magazines en covers de afgelopen decennia tot ver achter de komma is verfijnd. En beter goed gestolen dan slecht verzonnen, nietwaar? Daarom een wijze raad: loop naar de dichtstbijzijnde kiosk en kijk eens goed rond. Of beter nog: koop (of meer, dat rekenen we ook goed) leuke magazine covers. Die geven je inspiratie en daarmee kun je de edele kunst van het covers creëren verfijnen. Bovendien heb je dan meteen wat leuks om te lezen. En als je niet van lezen hield, was je nooit helemaal tot hier gekomen.

Je merkt het wel: er komt nogal wat kijken bij het maken van een magazine(cover). Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de Reclamevogel in te laten vliegen. Reclamestudio GO heeft meer magazine covers gemaakt dan je op de leestafel van je favoriete coiffeur kunt vinden en kan jou niet alleen goed adviseren, maar het werk ook nog eens perfect uitvoeren. Zodat je bij het ontvangen van de proefdruk zegt: dit magazine mag er zijn!

Ga terug naar het overzicht

Greep uit onze klanten

Bouwbedrijf van Gerven
helptelkander
Jan van Brabant College
Mill Panel
Onderwijsspiegel
Stichting Ouders en Jeugdzorg
wocom
ZMW