Reclamestudio Go

Waarom een herkenbare huisstijl zo belangrijk is

×
Ga terug naar het overzicht

Je wil als ondernemer dat je klanten je kunnen herkennen. Dat ze weten wie je bent en wat je precies doet. In deze blog leg ik je uit waarom een goede huisstijl zo belangrijk is.

Wat is eigenlijk een huisstijl precies?

Kort gezegd is een huisstijl de combinatie van logo, kleur, lettertype en fotografie die voor de uitstraling van je bedrijf zorgt. Hij zorgt voor herkenbaarheid en onderscheid je van je concurrenten. Je huisstijl is je visuele identiteit en door de juiste huisstijl kun je je imago beïnvloeden.

Het logo

Het meest in het oog springende onderdeel van je huisstijl is toch wel je logo. Dat staat eigenlijk overal wel op. Het logo moet passen bij jou én je onderneming. Bij voorkeur kunnen mensen aan je logo direct zien wat je doet, wie je bent, wat voor soort bedrijf je bent of hoe je manier van werken is.

Kleurgebruik

Kleurgebruik heeft meer invloed dan je denkt. Kleuren zijn onbewust gekoppeld aan emoties. Door de juiste kleuren te gebruiken kun je mensen een bepaald gevoel over je bedrijf meegeven. Zo staat bijvoorbeeld blauw voor zakelijkheid en betrouwbaarheid, groen voor duurzaamheid en oranje voor vriendelijkheid en innovatie. Met kleuren kun je mensen beïnvloeden.

Lettertypegebruik

Het lettertypegebruik, ook wel typografie genoemd, is ook erg belangrijk. Zo kun je bijvoorbeeld als je je bedrijf een chique uitstraling wilt geven geen speelse letter gebruiken. Het lettertype moet bij het gevoel van je bedrijf passen.

Waarom is een huisstijl nou zo belangrijk?

Je huisstijl geeft mensen dus een gevoel over je bedrijf, hij bepaalt mede je identiteit. Door je huisstijl consequent door te voeren krijgt je bedrijf een professionele uitstraling én kom je betrouwbaar over. Mensen zullen je dus makkelijker vertrouwen. De voordelen op een rijtje:

1 Professionele uitstraling

Door een goede en consequent doorgevoerde huisstijl kom je professioneel over. Je bent geloofwaardiger en mensen (potentiële klanten) vertrouwen je eerder.

2 Herkenbaarheid

Door je huisstijl consequent door te voeren word je herkenbaarder. Mensen ontvangen een mail, folder of offerte van jouw bedrijf (natuurlijk met logo en huisstijl) en later kom je bijvoorbeeld met een beplakte bedrijfsauto voorrijden: mensen herkennen je huisstijl en dat wekt vertrouwen.

3 Concurrentie

Door je huisstijl kun je je onderscheiden. Bijvoorbeeld door een andere kleur, sfeer en uitstraling. Want jij pakt het anders aan dan je concurrent en dat laat je doorschemeren in je huisstijl.

4 Positionering

Jouw huisstijl laat zien waar je voor staat. En daar trek je klanten mee die zich daarin herkennen. Je zet jezelf en je bedrijf op de kaart.

5 Verwachting

Door een herkenbare huisstijl kun je eventuele twijfelende klanten over de streep trekken. Want je huisstijl zorgt ervoor dat de klant hogere verwachtingen krijgt. Je helpt de klant dus met kiezen. Die verwachtingen moet je dan natuurlijk wel waar maken!

Ben jij ook toe aan een passende huisstijl? Neem dan contact op voor een kennismakingsgesprek!

Ga terug naar het overzicht

Greep uit onze klanten

Bouwbedrijf van Gerven
helptelkander
Jan van Brabant College
Mill Panel
Onderwijsspiegel
Stichting Ouders en Jeugdzorg
wocom
ZMW